Ogólne informacje dotyczące poziomów kursów języka chińskiego w Instytucie Konfucjusza w Krakowie.
Odniesienie do egzaminów HSK |
Poziom wg CEFR |
Liczba godzin |
Poziom grupy IK |
Zakładany zakres umiejętności po zakończeniu nauki na poziomie A1, A2, B1, B2, C1, C2 w odniesieniu do Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) |
HSK 1 |
A1 |
60 |
A1
|
Słuchacz posługujący się językiem na tym poziomie rozumie i potrafi stosować wyuczone, potoczne wyrażenia i budować bardzo proste wypowiedzi służące zaspokajaniu konkretnych potrzeb życia codziennego. Potrafi przedstawiać siebie i innych. Potrafi zadawać pytania dot. życia prywatnego, miejsca zamieszkania, znajomych i posiadanych rzeczy oraz odpowiadać na podobne pytania pod warunkiem, że rozmówca mówi wolno i wyraźnie oraz jest gotowy służyć pomocą. |
HSK 2 |
A2 |
60 |
A2.1 |
Słuchacz posługujący się językiem na tym poziomie rozumie wypowiedzi i często używane wyrażenia związane z najistotniejszymi sprawami (np. podstawowe informacje dot. rozmówcy, jego rodziny, zakupów, otoczenia, pracy). Potrafi porozumiewać się w typowych, prostych sytuacjach komunikacyjnych, wymagających jedynie bezpośredniej wymiany zdań na tematy znane i powtarzające się. Potrafi w prosty sposób opisywać środowisko, z którego się wywodzi i bezpośrednie otoczenie, a także wypowiadać się w sposób bardzo prosty na tematy związane z najważniejszymi potrzebami. |
HSK 3 |
|
|
||
60 |
A2.2 |
|||
B1 |
60 |
B1.1 |
Słuchacz posługujący się językiem na tym poziomie rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w jasnych, standardowych wypowiedziach, które dot. znanych mu spraw i zdarzeń typowych dla pracy, szkoły, czasu wolnego etc. Potrafi radzić sobie w typowych sytuacjach związanych z podróżą do kraju, w którym używa się języka chińskiego. Potrafi tworzyć proste wypowiedzi ustne i pisemne na tematy, które są mu znane bądź go interesują. Potrafi opisywać wydarzenia i doświadczenia osobiste oraz plany, projekty i marzenia dot. przyszłości. |
|
HSK 4 |
30 |
Grupa Biznesowa dla początkujących |
||
60 |
B1.2 |
|||
B2 |
60 |
B2.1 |
Słuchacz posługujący się językiem na tym poziomie rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w złożonych tekstach na tematy konkretne oraz potrafi zrozumieć dyskusję z użyciem języka specjalistycznego, jeśli dot. tematyki zawodowej. Potrafi porozumiewać się na tyle płynnie i spontanicznie, by prowadzić normalną rozmowę z rodzimym użytkownikiem języka, bez szczególnego wysiłku dla którejkolwiek ze stron. Potrafi formułować jasne i dość szczegółowe wypowiedzi ustne lub pisemne dot. tematów związanych z pracą, szkołą oraz wyrazić swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem rozmowy i mu znanych, a także uzasadnić w prosty sposób swoje stanowisko. |
|
HSK 5 |
60 |
B2.2 |
||
C1 |
60 |
C1.1 |
Słuchacz posługujący się językiem na tym poziomie potrafi zrozumieć wymagające, obszerne teksty dot. bardzo różnorodnych tematów zarówno konkretnych jak i abstrakcyjnych. Czytając i słuchając potrafi zrozumieć nie tylko podstawowy komunikat, ale także podteksty, znaczenia ukryte i nastawienie autora tekstu. Potrafi dobrać właściwe sformułowania. Skutecznie potrafi posługiwać się językiem w kontaktach towarzyskich i społecznych, edukacyjnych bądź zawodowych. Potrafi formułować dobrze skonstruowane, szczegółowe wypowiedzi pisemne dot. szerokiego zakresu tematów posługując się regułami gramatycznymi oraz narzędziami językowymi służącymi organizacji wypowiedzi ustnej oraz pisemnej w sposób wskazujący na bardzo dobre opanowanie języka. |
|
60 |
C1.2 |
|||
60 |
C1.3 Grupa konwersatoryjna |
|||
HSK 6 |
C2 |
60 |
Grupa Biznesowa dla zaawansowanych
|
Słuchacz posługujący się językiem na tym poziomie może z łatwością zrozumieć praktycznie wszystko, co słyszy lub czyta. Potrafi odtwarzać i relacjonować informacje pochodzące z różnych źródeł, pisanych lub mówionych, w spójny i płynny sposób odtwarzając zawarte w nich tezy i wyjaśnienia. Potrafi wyrażać swoje myśli płynnie, spontanicznie i precyzyjnie, uwydatniając odcienie znaczeniowe nawet w bardziej złożonych wypowiedziach. |