Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Relacja: Wykład Adriana Brony: „Jaki powinien być idealny władca? Poglądy starożytnych chińskich szkół filozoficznych”, 2022.10.20

Relacja: Wykład Adriana Brony: „Jaki powinien być idealny władca? Poglądy starożytnych chińskich szkół filozoficznych”, 2022.10.20

Zapraszamy do lektury relacji z wydarzeń Instytutu Konfucjusza w Krakowie autorstwa Michała Sabata, doktoranta UJ, współpracującego z IK.

W czwartek 20 października Pan Adrian Brona, doktorant Instytutu Bliskiego i Dalekiego Wschodu UJ, wygłosił na podstawie przygotowywanej przez siebie rozprawy doktorskiej wykład „Jaki powinien być idealny władca? Poglądy starożytnych chińskich szkół filozoficznych”. Na początku zarysował on słuchaczom historyczne uwarunkowania okresów Wiosen i Jesieni oraz Walczących Królestw – czasów, gdy mówiło się o stu szkołach chińskiej filozofii. Prelegent przedstawił najważniejsze spośród tych szkół wraz z najsłynniejszymi ich myślicielami oraz najważniejszymi ich pismami. Szczególna uwaga poświęcona została tekstom źródłowym, zarysowany został problem ich autorstwa i redakcji w czasie. Dzieła zostały zestawione pod względem wieku, formy, objętości oraz powiązań pomiędzy nimi. Następnie Pan Brona przedstawił i porównał zalecenia na temat ideału władcy i sposobu rządzenia państwem zawarte w tekstach każdej z tych szkół: wspaniałego i troszczącego się o dobrobyt obywateli władcy konfucjańskiego, władającego przez twarde i konsekwentne prawo, acz dającego szanse na awans społeczny idealnego władcy legistów, łączącego całe społeczeństwo w jednej wizji świata skromnego władcy moistów oraz kierującego się pierwotną cnotą i zasadą niedziałania (wuwei), stroniącego od konwenansów władcy taoistycznego. W ramach wykładu poruszone zostały również różnice przedstawień władcy pomiędzy dziełami w obrębie poszczególnych szkół, co znacznie poszerzyło perspektywę, a dzięki uwzględnieniu mniej znanych tekstów pozwoliło uzupełnić obraz ewolucji politycznych wizji proponowanych przez poszczególne szkoły.