Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Powtórzenie i falsyfikat w malarstwie chińskim

Marcin Jacoby, Powtórzenie i falsyfikat w malarstwie chińskim, wyd. Trio / Instytut Konfucjusza w Krakowie / Polskie Stowarzyszenie Sztuki Orientu, Warszawa 2009

Książka wydana w serii Cywilizacja Państwa Środka.
Książka Marcina Jacobiego to przekrojowe opracowanie śledzące chińskie podejście do malarskich kopii, stylizacji i falsyfikatów na przestrzeni wieków. Szczegółowa analiza ponad sześćdziesięciu chińskich tekstów źródłowych (głównie traktatów malarskich) z wieków V-XIX, w połączeniu z szeroką bibliografią obejmującą najnowsze publikacje chińsko- i zachodniojęzyczne, czyni to studium wyjątkowym zarówno, jeśli chodzi o jego tematykę, jak i zakres.

Marcin Jacoby, Powtórzenie i falsyfikat w malarstwie chińskim, wyd. Trio / Instytut Konfucjusza w Krakowie / Polskie Stowarzyszenie Sztuki Orientu, Warszawa 2009

Książka wydana w serii Cywilizacja Państwa Środka.

 

Książka Marcina Jacobiego to przekrojowe opracowanie śledzące chińskie podejście do malarskich kopii, stylizacji i falsyfikatów na przestrzeni wieków. Szczegółowa analiza ponad sześćdziesięciu chińskich tekstów źródłowych (głównie traktatów malarskich) z wieków V-XIX, w połączeniu z szeroką bibliografią obejmującą najnowsze publikacje chińsko- i zachodniojęzyczne, czyni to studium wyjątkowym zarówno, jeśli chodzi o jego tematykę, jak i zakres.

 

dr Marcin Jacoby (ur. 1976) jest wykładowcą w Zakładzie Sinologii Wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego oraz wieloletnim opiekunem kolekcji malarstwa chińskiego w Zbiorach Sztuki Orientalnej Muzeum Narodowego w Warszawie. Specjalizuje się w historii sztuki chińskiej i chińskiej literaturze klasycznej. Jest autorem przekładów literackich, artykułów i prac naukowych oraz współautorem dwutomowego podręcznika do nauki języka chińskiego. W latach 2002-2006 dokonał naukowego opracowania kolekcji malarstwa chińskiego w Zbiorach Sztuki Orientalnej Muzeum Narodowego w Warszawie (stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ochrona dóbr kultury, 2006). W 2007 r. realizował w Chinach projekt badawczy poświęcony historii malarstwa chińskiego (grant fundacji Chiang Ching-kuo z Tajwanu), prowadząc badania w Muzeum Pałacowym, Chińskim Muzeum Narodowym oraz na Centralnej Akademii Sztuk Pięknych w Pekinie.

 

Spis treści

Wstęp

Część pierwsza. Zagadnienia teoretyczno-historyczne

Rozdział 1 Powtórzenie i falsyfikat w estetyce i historii sztuki – zarys zagadnienia

Pojęcie powtórzenia i falsyfikatu w zachodniej myśli o sztuce

Powtórzenie i falsyfikat w sztuce chińskiej

Powtórzenie i falsyfikat. Zakres pojęć na gruncie malarstwa chińskiego

Terminologia chińska i zachodnia. Próba określenia typologii polskiej

Rozdział 2 Źródła wiedzy o powtórzeniu i falsyfikacie w malarstwie chińskim – chińskie teksty źródłowe

Wczesne teksty

Piśmiennictwo epok Song-Qing

Typologia piśmiennictwa o malarstwie

Traktaty malarskie epok Song-Qing

Historie malarstwa, spisy malarzy i katalogi kolekcji w epokach Song-Qing

Wskazówki i wspomnienia kolekcjonerów i ekspertów. Inne ważne teksty o malarstwie

Zbiory tekstów. Piśmiennictwo o malarstwie w XX w.

Przekłady na języki obce

Rozdział 3 Stan badań nad zagadnieniem powtórzenia i falsyfikatu w malarstwie chińskim i chińskiej teorii malarskiej

Zarys rozwoju rzeczoznawstwa w chińskiej historii sztuki w XX w.

Stan badań w Chinach i najważniejsze opracowania chińskie

Stan badań na Zachodzie i najważniejsze opracowania zachodnie

Autentyczność dzieł malarskich w świetle najnowszych badań

 

Rozdział 4 Kolekcjonerstwo i rynek sztuki w Chinach

Zarys historii kolekcjonerstwa i rynku sztuki do czasów współczesnych

Rynek sztuki a problem falsyfikatu

 

Część druga. Analiza piśmiennictwa chińskiego

Rozdział 1 Miejsce natury i jej naśladownictwa w teorii malarskiej

Natura jako źródło uwielbienia, inspiracji i nauki

Wierne naśladownictwo natury w epokach Tang i Song

Rozdział 2 Tradycja i innowacja w teorii malarskiej a zagadnienie powtórzeń

Etos „dawnych mistrzów" – tradycja i naśladownictwo w edukacji malarza

Autorzy epoki Tang o natchnieniu i spontaniczności w malarstwie. Malarze uduchowieni

Zerwanie z tradycją i indywidualizm twórczy

Rozdział 3 Powtórzenie w malarstwie. Jego status, rola i wymiar edukacyjny

Wzmianki o kopiach malarskich w epokach Tang, Song i Yuan

Malarskie powtórzenie w ujęciu autorów tekstów w epokach Ming i Qing

Rozdział 4 Zakres występowania zjawiska falsyfikatu

Wczesne dowody na istnienie falsyfikatu

Falsyfikat w piśmiennictwie epok Ming i Qing

Rozdział 5 Okoliczności powstawania falsyfikatów malarskich. Malarze fałszerze i eksperci malarscy

Okoliczności powstawania falsyfikatów malarskich

Malarze fałszerze jako mistrzowie ułudy – pojęcie luanzhen

Ekspert i jego metody pracy

Rozdział 6 Zjawisko daibi i moralna ocena falsyfikatu

Zjawisko daibi

Moralna ocena powtórzeń w malarstwie – potępienie falsyfikatu

Przyzwolenie na działalność fałszerską

Zakończenie

Bibliografia

Summary

Tabela okresów historycznych i dynastii chińskich

Glosariusz najważniejszych chińskich terminów z zakresu malarstwa

Indeks postaci historycznych i współczesnych badaczy chińskich występujących w tekście