Marcin Jacoby, Powtórzenie i falsyfikat w malarstwie chińskim, wyd. Trio / Instytut Konfucjusza w Krakowie / Polskie Stowarzyszenie Sztuki Orientu, Warszawa 2009
Książka wydana w serii Cywilizacja Państwa Środka.
Książka Marcina Jacobiego to przekrojowe opracowanie śledzące chińskie podejście do malarskich kopii, stylizacji i falsyfikatów na przestrzeni wieków. Szczegółowa analiza ponad sześćdziesięciu chińskich tekstów źródłowych (głównie traktatów malarskich) z wieków V-XIX, w połączeniu z szeroką bibliografią obejmującą najnowsze publikacje chińsko- i zachodniojęzyczne, czyni to studium wyjątkowym zarówno, jeśli chodzi o jego tematykę, jak i zakres.
Marcin Jacoby, Powtórzenie i falsyfikat w malarstwie chińskim, wyd. Trio / Instytut Konfucjusza w Krakowie / Polskie Stowarzyszenie Sztuki Orientu, Warszawa 2009
Książka wydana w serii Cywilizacja Państwa Środka.
Książka Marcina Jacobiego to przekrojowe opracowanie śledzące chińskie podejście do malarskich kopii, stylizacji i falsyfikatów na przestrzeni wieków. Szczegółowa analiza ponad sześćdziesięciu chińskich tekstów źródłowych (głównie traktatów malarskich) z wieków V-XIX, w połączeniu z szeroką bibliografią obejmującą najnowsze publikacje chińsko- i zachodniojęzyczne, czyni to studium wyjątkowym zarówno, jeśli chodzi o jego tematykę, jak i zakres.
dr Marcin Jacoby (ur. 1976) jest wykładowcą w Zakładzie Sinologii Wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego oraz wieloletnim opiekunem kolekcji malarstwa chińskiego w Zbiorach Sztuki Orientalnej Muzeum Narodowego w Warszawie. Specjalizuje się w historii sztuki chińskiej i chińskiej literaturze klasycznej. Jest autorem przekładów literackich, artykułów i prac naukowych oraz współautorem dwutomowego podręcznika do nauki języka chińskiego. W latach 2002-2006 dokonał naukowego opracowania kolekcji malarstwa chińskiego w Zbiorach Sztuki Orientalnej Muzeum Narodowego w Warszawie (stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ochrona dóbr kultury, 2006). W 2007 r. realizował w Chinach projekt badawczy poświęcony historii malarstwa chińskiego (grant fundacji Chiang Ching-kuo z Tajwanu), prowadząc badania w Muzeum Pałacowym, Chińskim Muzeum Narodowym oraz na Centralnej Akademii Sztuk Pięknych w Pekinie.
Spis treści
Wstęp
Część pierwsza. Zagadnienia teoretyczno-historyczne
Rozdział 1 Powtórzenie i falsyfikat w estetyce i historii sztuki – zarys zagadnienia
Pojęcie powtórzenia i falsyfikatu w zachodniej myśli o sztuce
Powtórzenie i falsyfikat w sztuce chińskiej
Powtórzenie i falsyfikat. Zakres pojęć na gruncie malarstwa chińskiego
Terminologia chińska i zachodnia. Próba określenia typologii polskiej
Rozdział 2 Źródła wiedzy o powtórzeniu i falsyfikacie w malarstwie chińskim – chińskie teksty źródłowe
Wczesne teksty
Piśmiennictwo epok Song-Qing
Typologia piśmiennictwa o malarstwie
Traktaty malarskie epok Song-Qing
Historie malarstwa, spisy malarzy i katalogi kolekcji w epokach Song-Qing
Wskazówki i wspomnienia kolekcjonerów i ekspertów. Inne ważne teksty o malarstwie
Zbiory tekstów. Piśmiennictwo o malarstwie w XX w.
Przekłady na języki obce
Rozdział 3 Stan badań nad zagadnieniem powtórzenia i falsyfikatu w malarstwie chińskim i chińskiej teorii malarskiej
Zarys rozwoju rzeczoznawstwa w chińskiej historii sztuki w XX w.
Stan badań w Chinach i najważniejsze opracowania chińskie
Stan badań na Zachodzie i najważniejsze opracowania zachodnie
Autentyczność dzieł malarskich w świetle najnowszych badań
Rozdział 4 Kolekcjonerstwo i rynek sztuki w Chinach
Zarys historii kolekcjonerstwa i rynku sztuki do czasów współczesnych
Rynek sztuki a problem falsyfikatu
Część druga. Analiza piśmiennictwa chińskiego
Rozdział 1 Miejsce natury i jej naśladownictwa w teorii malarskiej
Natura jako źródło uwielbienia, inspiracji i nauki
Wierne naśladownictwo natury w epokach Tang i Song
Rozdział 2 Tradycja i innowacja w teorii malarskiej a zagadnienie powtórzeń
Etos „dawnych mistrzów" – tradycja i naśladownictwo w edukacji malarza
Autorzy epoki Tang o natchnieniu i spontaniczności w malarstwie. Malarze uduchowieni
Zerwanie z tradycją i indywidualizm twórczy
Rozdział 3 Powtórzenie w malarstwie. Jego status, rola i wymiar edukacyjny
Wzmianki o kopiach malarskich w epokach Tang, Song i Yuan
Malarskie powtórzenie w ujęciu autorów tekstów w epokach Ming i Qing
Rozdział 4 Zakres występowania zjawiska falsyfikatu
Wczesne dowody na istnienie falsyfikatu
Falsyfikat w piśmiennictwie epok Ming i Qing
Rozdział 5 Okoliczności powstawania falsyfikatów malarskich. Malarze fałszerze i eksperci malarscy
Okoliczności powstawania falsyfikatów malarskich
Malarze fałszerze jako mistrzowie ułudy – pojęcie luanzhen
Ekspert i jego metody pracy
Rozdział 6 Zjawisko daibi i moralna ocena falsyfikatu
Zjawisko daibi
Moralna ocena powtórzeń w malarstwie – potępienie falsyfikatu
Przyzwolenie na działalność fałszerską
Zakończenie
Bibliografia
Summary
Tabela okresów historycznych i dynastii chińskich
Glosariusz najważniejszych chińskich terminów z zakresu malarstwa
Indeks postaci historycznych i współczesnych badaczy chińskich występujących w tekście